Usein kysyttyä

Täältä löydät vastauksia meiltä usein kysyttyihin kysymyksiin. Jos et löydä vastausta mieltäsi askarruttavaan asiaan, ota meihin yhteyttä yhteydenottolomakkeella tai soittamalla asiakaspalveluumme.

Ota yhteyttä

Miten voin tienata ilmaista sähköä – joka päivä?

Se käy mutkattomasti. Haluamme palkita pitkäaikaisia asiakkaitamme ilmaisella sähköllä.

Jos olet asiakkaamme, käy aktivoimassa Sähkötunti-etu tästä. Aktivoinnin jälkeen tienaat joka päivä tunnin ilmaista sähköä, kuitenkin aikaisintaan sähkösopimuksen käynnistyspäivästä alkaen. Jos et ole asiakas, solmi ensin sähkösoppari ja aktivoi Sähkötunti-etusi tämän jälkeen. Tutustu suosituimpiin sähkösopimuksiimme tästä.

Kalenterivuoden aikana kerrytetyt ilmaiset sähkötunnit hyvitetään aina seuraavan vuoden heinäkuun kulutuksesta. Enimmillään voit kerryttää 365 ilmaista sähkötuntia kalenterivuodessa – eli käytännössä saat siis parin viikon sähköt ilmaiseksi.

Mikä on järkevin tapa maksaa sähkölaskuni?

E-laskulla maksat sähkölaskusi mutkattomasti. Samalla säästät myös luontoa. Tee e-laskusopimus Kotimaan Energian laskulle omassa verkkopankissasi. Sähkölaskultasi löytyvä asiakasnumero toimii tunnisteena.

Miten saan E-laskusopimuksen käyttööni?

  1. E-laskusopimuksen tekeminen tapahtuu nettipankissasi
  2. Mikäli maksat laskuja paperilaskulla, muuta laskun toimitustapa e-laskuksi – yksilöintitunnuksena toimii asiakasnumerosi
  3. Saatat vastaanottaa seuraavan laskun vielä paperilaskuna, mutta sitä seuraavan saat e-laskuna.
  4. Mikäli sinulla ei vielä ole verkkopankkitunnuksia, saat ne pankistasi.

E-laskun saat suoraan verkkopankkiisi. Maksaminen on helppoa, maksutiedot aukeavat ruudulle valmiina eikä niitä tarvitse itse näppäillä. Laskun ulkoasu ei ole aivan samanlainen kuin paperilaskun, mutta se sisältää aivan samat tiedot.

Laskutustietoni ovat muuttuneet, kuinka toimin?

Ilmoita asiasta asiakaspalveluumme numeroon 09 315 81 632, sähköpostitse osoitteeseen info@kotimaanenergia.fi tai yhteydenottolomakkeella. Emme saa tietoa muuttuneista yhteystiedoista postin tai maistraatin kautta.

Olen muuttamassa, kuinka toimin?

Meiltä saat mutkatonta sähköä uuteen kotiisi. Muuttoetuna saat nyt 120 h ilmaista sähköä uuten osoitteeseen. Nykyisenä Kotimaan Energian asiakkaana voit helposti tehdä muuttoilmoituksen verkossa. Siirrämme nykyisen sähkösopimuksesi uuteen osoitteeseen. Jos olet uusi Kotimaan Energian asiakas, niin voit parilla klikkauksella solmia sähkösopimuksen tästä.

Voit myös ilmoittaa muutostasi asiakaspalveluumme puhelimitse 09 315 81 632, sähköpostitse info@kotimaanenergia.fi tai yhteydenottolomakkeella viimeistään 14 vuorokautta ennen muuttopäivää. Teemme puolestasi kaikki tarvittavat muutokset sähkönsiirto- ja sähkönmyyntisopimuksiisi.

Kuinka uusin sopimukseni?

Mikäli sinulla on toistaiseksi voimassaoleva sopimus tai edellinen määräaikainen sopimuksesi on päättymässä, voit solmia määräaikaisen sopimuksen joko verkossa tai ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme 09 315 81 632.

Mikäli et uusi sähkösopimustasi, jatkuu sopimuksesi toistaiseksi voimassa olevin hinnoin. Saat tiedon määräaikaisuuden päättymisestä kirjeitse noin kuukautta ennen. Kirjeessä ilmoitamme myös ajankohtaisen toistaiseksi voimassa olevan sopimuksen hinnan.

Voinko irtisanoa sopimukseni?

Toistaiseksi voimassaolevissa sähkösopimuksissa on 14 vuorokauden irtisanomisaika. Mikäli olet solminut määräaikaisen sopimuksen, on sopimus mahdollista irtisanoa määräaikaisuuden päätyttyä. Muuttotilanteessa sähkösopimuksesi jatkuu uudessa osoitteessasi muuttumattomana.

Miksi saan kaksi sähkölaskua?

Toinen laskuista on sähkölasku eli itse sähköenergian kustannus ja toinen on sähkönsiirron kustannus eli verkkolasku. Sähkölaskussasi on Kotimaan Energia Oy:n nimi ja verkkolaskussa alueesi sähköverkkoa hoitavan yhtiön nimi.

Mistä sähkölasku koostuu?

Sähkölasku koostuu käyttösähkön osuudesta sekä perusmaksusta. Lasku sisältää toteutuneeseen kulutukseen perustuvan maksun sähkön käytöstä, mikäli olemme saaneet verkkoyhtiöltäsi tarvittavat tiedot laskun muodostamiseksi. Laskutamme aina toteutuneen kulutuksen mukaisesti niin pitkälle kuin mahdollista ja laskutuskauden loppuosuuden laskutamme arvion mukaan.

Kuinka usein saan laskun Kotimaan Energialta?

Laskutamme kuluttaja-asiakkaitamme kahden kuukauden välein eli kuusi kertaa vuodessa.

Voinko muuttaa laskun eräpäivää?

Voit muuttaa laskun eräpäivää, mikäli:
- lasku ei ole vielä erääntynyt
- sinulla ei ole aikaisempia avoimia laskuja
- aiemmat laskusi on maksettu ajallaan

Mikäli maksutavaksesi on valittu e-lasku, tulee sinun muuttaa laskun eräpäivää vielä nettipankissa.

Voit myös olla yhteydessä meihin puhelimitse 09 315 81 632.