Usein kysyttyä

Täältä löydät vastauksia meiltä usein kysyttyihin kysymyksiin. Jos et löydä vastausta mieltäsi askarruttavaan asiaan, ota meihin yhteyttä yhteydenottolomakkeella tai soittamalla asiakaspalveluumme.

Ota yhteyttä

Onko sinulla kysyttävä laskusi maksamisesta? Asiakaspalvelumme on apunasi.

Ymmärrämme, että poikkeustilanne voi aiheuttaa maksuvaikeuksia. Mikäli sinulla on haasteita laskujen maksamisen kanssa, ole yhteydessä asiakaspalveluumme mahdollisimman ajoissa. Pyrimme löytämään mahdollisimman joustavan ratkaisun tilanteeseesi.

Asiakaspalvelumme palvelee normaalisti arkisin klo 9-17, löydät yhteystiedot täältä:

https://www.kotimaanenergia.fi/ota-yhteytta

Laskutustietoni ovat muuttuneet, kuinka toimin?

Ilmoita asiasta asiakaspalveluumme numeroon 09 315 81 632, sähköpostitse osoitteeseen info@kotimaanenergia.fi tai yhteydenottolomakkeella. Emme saa tietoa muuttuneista yhteystiedoista postin tai maistraatin kautta.

Oletko muuttamassa? Miten saan palkitsevan muuttoedun?

Kotimaan Energian muuttoetuna saat 120 tuntia ilmaista sähköenergiaa. Etu näkyy heti uuden kotisi ensimmäisellä sähkölaskulla. Nykyisenä Kotimaan Energian asiakkaana voit helposti tehdä muuttoilmoituksen verkossa tai tilata muuton yhteydessä uuden sähködiilin täällä. Siirrämme nykyisen sähkösopimuksesi uuteen osoitteeseen. Jos olet uusi Kotimaan Energian asiakas, niin voit parilla klikkauksella solmia palkitsevan sähkösopimuksen. Muista aktivoida Kotimaan Energian Sähkötunti-etu – tienaat lisäksi tunnin sähköenergiaa päivittäin.

Onko kiire saada sähkösopimus uuteen kotiin? Voit myös ilmoittaa muutostasi asiakaspalveluumme puhelimitse 09 315 81 632 (ark. 9-17, pvm/mpm). Saat sähköt päälle jopa samana arkipäivänä.

Kuinka uusin sopimukseni?

Mikäli sinulla on toistaiseksi voimassaoleva sopimus tai edellinen määräaikainen sopimuksesi on päättymässä, voit solmia määräaikaisen sopimuksen joko verkossa tai ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme 09 315 81 632.

Mikäli et uusi sähkösopimustasi, jatkuu sopimuksesi toistaiseksi voimassa olevin hinnoin. Saat tiedon määräaikaisuuden päättymisestä kirjeitse noin kuukautta ennen. Kirjeessä ilmoitamme myös ajankohtaisen toistaiseksi voimassa olevan sopimuksen hinnan.

Voinko irtisanoa sopimukseni?

Toistaiseksi voimassaolevissa sähkösopimuksissa on 14 vuorokauden irtisanomisaika. Mikäli olet solminut määräaikaisen sopimuksen, on sopimus mahdollista irtisanoa määräaikaisuuden päätyttyä. Muuttotilanteessa sähkösopimuksesi jatkuu uudessa osoitteessasi muuttumattomana.

Miksi saan kaksi sähkölaskua?

Toinen laskuista on sähkölasku eli itse sähköenergian kustannus ja toinen on sähkönsiirron kustannus eli verkkolasku. Sähkölaskussasi on Kotimaan Energia Oy:n nimi ja verkkolaskussa alueesi sähköverkkoa hoitavan yhtiön nimi.

Mistä sähkölasku koostuu?

Kotimaan Energian sähkölasku koostuu käyttösähkön osuudesta sekä perusmaksusta. Lasku sisältää toteutuneeseen kulutukseen perustuvan maksun sähkön käytöstä, mikäli olemme saaneet verkkoyhtiöltäsi tarvittavat tiedot laskun muodostamiseksi. Laskutamme aina toteutuneen kulutuksen mukaisesti niin pitkälle kuin mahdollista ja laskutuskauden loppuosuuden laskutamme arvion mukaan. Paikallinen verkkoyhtiö laskuttaa sähkönsiirrosta.

Kuinka usein saan laskun Kotimaan Energialta?

Laskutamme kuluttaja-asiakkaitamme kahden kuukauden välein eli kuusi kertaa vuodessa.

Olen saanut maksumuistutuksen Svea Perinnältä tai Lowellilta. Miksi?

Lowell hoitaa 1.11.2020 alkaen Kotimaan Energian toimeksiannosta laskujen maksumuistutuksiin liittyvät asiakaskyselyt sekä perintätoimet. Olethan maksumuistutukseen tai laskun perintään liittyvissä kysymyksissä suoraan yhteydessä Lowelliin (Puh 02 2700 365 tai lasku@lowell.com, ark. 8-20 ja la 9-15).

Kyselyt ennen 1.11.2020 päivätystä maksumuistutus- tai perintälaskusta tehdään Svea Perinnälle (Puh 09 4242 3009 tai maksuvalvonta@svea.fi, ark. 8-20 ja la 9-15).

Voinko muuttaa laskun eräpäivää?

Voit muuttaa laskun eräpäivää, mikäli:
- lasku ei ole vielä erääntynyt
- sinulla ei ole aikaisempia avoimia laskuja
- aiemmat laskusi on maksettu ajallaan

Mikäli maksutavaksesi on valittu e-lasku, tulee sinun muuttaa laskun eräpäivää vielä nettipankissa.

Voit myös olla yhteydessä meihin puhelimitse 09 315 81 632.

Sähköt poikki, mitä teen?

Sähkökatko saattaa välillä yllättää. Teemme parhaamme, että saat sähköt kotiisi ilman häiriöitä. Sähkökatkon sattuessa, tarkista, onko sähköt poikki koko talosta. Kokeile vaikka valoja eri huoneissa. Tarkista tämän jälkeen pääsulakkeet – ovatko ne kunnossa? Onko naapurilla sähköt päällä, vai koskeeko katko useampaa taloa? Jos naapurinkin talo on pimeänä, on mitä todennäköisimmin vika jakeluverkossa. Jos sähköt ovat katki naapurustossasikin, otathan yhteyttä paikalliseen sähköverkkoosi mahdollisen verkkovian vuoksi. Huomioithan, että Kotimaan Energian on sähkönmyyntiyhtiö, jonka vuoksi emme voi auttaa verkkojakelun ongelmatilanteiden ratkaisemisessa.

Jos naapurustossa kuitenkin sähköt toimivat, otathan yhteyttä asiakaspalveluumme aukioloaikojemme puitteissa: Arkisin kello 9-17 puhelimitse numeroon 09 315 816 32 tai sähköpostilla info@kotimaanenergia.fi. Vastaamme sinulle mahdollisimman pian!

Mikä on järkevin tapa maksaa sähkölaskuni?

E-laskulla maksat sähkölaskusi mutkattomasti. Samalla säästät myös luontoa. Tee e-laskusopimus Kotimaan Energian laskulle omassa verkkopankissasi. Sähkölaskultasi löytyvä asiakasnumero toimii tunnisteena.

Miten saan E-laskusopimuksen käyttööni?

  1. E-laskusopimuksen tekeminen tapahtuu nettipankissasi.
  2. Mikäli maksat laskuja paperilaskulla, muuta laskun toimitustapa e-laskuksi – yksilöintitunnuksena toimii viitenumerosi.
  3. Saatat vastaanottaa seuraavan laskun vielä paperilaskuna, mutta sitä seuraavan saat e-laskuna.
  4. Mikäli sinulla ei vielä ole verkkopankkitunnuksia, saat ne pankistasi.

E-laskun saat suoraan verkkopankkiisi. Maksaminen on helppoa, maksutiedot aukeavat ruudulle valmiina eikä niitä tarvitse itse näppäillä. Laskun ulkoasu ei ole aivan samanlainen kuin paperilaskun, mutta se sisältää aivan samat tiedot.

Mikä on Kotimaan Energian myymän sähkön tuotantojakauma?

Kotimaan Energia on velvollinen ilmoittamaan asiakkailleen edellisen kalenterivuoden aikana myymänsä sähkön alkuperän kokonaisjakauman, joka ilmoitetaan Energiaviraston julkaiseman jäännösjakauman avulla. Vuoden jäännösjakauman pääset lukemaan Energiaviraston sivuilta.

Huomioithan, että jäännösjakaumassa ei ole mukana Kotimaan Energian Vihreän valinnan lisäarvopalvelua.

Miten voin tienata ilmaista sähköä – joka päivä?

Se käy mutkattomasti. Kotimaan Energia palkitsee pitkäaikaiset asiakkaansa ilmaisella sähköllä. Jos olet asiakkaamme, käy aktivoimassa Sähkötunti-etu. Aktivoinnin jälkeen tienaat joka päivä tunnin ilmaista sähköenergiaa, kuitenkin aikaisintaan sähkösopimuksen käynnistymispäivästä alkaen. Jos et ole vielä asiakas, solmi ensin edullinen Kotimaan Energian sähködiili ja aktivoi Sähkötunti-etusi tämän jälkeen. Tutustu suosituimpiin sähkösopimuksiimme. Kalenterivuoden aikana kerrytetyt ilmaiset sähkötunnit hyvitetään aina seuraavan vuoden heinäkuun kulutuksesta. Enimmillään voit kerryttää 365 ilmaista sähkötuntia vuodessa – eli käytännössä saat siis parin viikon sähköt ilmaiseksi. Sähkötunti-etu edellyttää sähköistä asiointia.